G.I.O.I.A., Milan

COMPETITION + OFFICE

YEAR       2012

CLIENT    HINES ITALIA SGR SPA

TEAM       MUM + FF + LD + CC

The strategy for the renovation of this building aims to make its aesthetic value explicit, to any observer, by recalling and interacting with the work of the author, architect and designer Marco Zanuso.
Each architectural intervention was born from the memory of objects designed by Zanuso, on the inside of the building to host new functions, and on the outside with the restoration and enhancement of the facade and the rooftop. These objects, part of a collective memory, are used as pretext and matrix to create new spaces with different functions, yet distorted, exaggerated, stretched or pressed to meet the developer's needs.
The result is an out of context and surreal village, where original designs are no longer recognizable, but with a leit-motiv of formal harmony and unity.
IT
La strategia per la riqualificazione dell'edificio nasce dalla volontà rendere esplicito ad ogni tipo di pubblico il suo valore, confrontandosi con l'opera del suo autore, l'architetto e designer Marco Zanuso. Tutti gli interventi nascono dalla memoria degli oggetti progettati da Zanuso, sia quelli interni volti ad ospitare nuove funzioni, che quelli esterni con il restauro e la valorizzazione delle facciate e della copertura.
 
Oggetti che fanno ormai parte della memoria collettiva vengono utilizzati come pretesto e matrice per costituire nuovi spazi con diversi usi, deformati o ingigantiti, allungati o schiacciati, fino a rispondere alle necessità della committenza. Il risultato è un villaggio decontestualizzato e surreale dove gli oggetti originari non sono più riconoscibili ma che ha nell’armonia e nell’unitarietà delle forme il suo filo conduttore.